Lavinia-Maria Chitu

Vlog de calatorie – Bulgaria

Bun gasit!

Iata ca la acest inceput de an nou am ajuns și prin Sofia, capitala Bulgariei. Recunosc ca pana acum nu am facut o prioritate sa vizitez Bulgaria si capitala acestei tari pentru ca in ultimii ani am tot vizitat alte tari care mi s-au parut mie mai interesante sau pe unde am realizat o serie de proiecte legate de activitatea mea (la momentul actual am deja vazute vreo 20-22 tari) și sincer mi-am tot zis…Sofia sau Bulgaria nu e cine știe ce… Dar uite ca am ajuns si aici si am rămas plăcut surprinsa de acesti vecini ai noștri dar și de alți vecini: Serbia, Muntenegru, Kosovo si mai ales Ungaria… nici nu mai spun cate lucruri frumoase sunt de vazut si prin aceste locuri. Va spun sincer ca acestea sunt tari care din multe puncte de vedere sunt mai dezvoltate decat tara noastra. Este păcat ca avem si noi bogăție în tara dar din nefericire nu este explorata și promovata asa cum trebuie….si astfel, am un sentiment de dezamagire…

Oare când vor fi gata și autostrăzile noastre? Mai multe aeroporturi si drumurile express? Pana acum au tot fost promisiuni din partea celor care ar fi trebuit sa le faca.

Un singur exemplu: am plecat din Sofia către Ruse și am intrat la un moment dat pe o autostrada…daa o autostrada care traversa munții Balcani. Mergeam de 1 ora pe aceasta autostrada A2 prin munții Balcani, timp in care am traversat cel puțin 15 viaducte si 4 tuneluri dintre care unul cred ca avea cel putin 2 km. Nu îmi vine sa cred ca și vecinii noștri bulgari pe care de multe ori ii luam in ras ne-au intrecut la capitolul autostrăzi…Uite ca au o autostrada prin munți, o autostrada care si noua ni se promite pe ruta Pitesti-Sibiu de nici nu mai stiu de cati ani si in prezent e tot pe hartie… Si in tot acest timp cand ei construiau noi am stat si ne-am “vaitat” maxim ca nu știu ce si ca ce greu e sa o facem invocand tot felul de motive tehnice si administrative…Oare când vom fi și noi ca ei? Aaaa si pe aceasta autostrada A2 am văzut și un ditamai KFC-ul langa o benzinarie…noi nu avem asa ceva, doar benzinării.

Dar sa revin la Sofia. Ce mi-a placut în Sofia: oameni prietenoși, te ajuta, preturile sunt ok, in medie mai mici comparativ cu capitala noastra. Ca de obicei, am mâncat la restaurantul Happy and Grill, renumitele restaurante în Bulgaria care sunt foarte bune cu o servire rapida și accesibile la preț.

Stațiile de metrou erau apropiate una de cealaltă, toata semnalistica si anunturile erau si in limba engleza si puteai astfel sa te orientezi destul de usor. În metrou foarte curat, pe peroane, pe sine dar si in trenurile din metrou. Ce am mai observat in aceste statii: pe peron, era semnalizat cu un desen zonele unde aveau prioritate persoanele în scaun rulant. Deci o bila alba pentru asta și mai ales pentru curățenie.

Bila neagra as da-o pentru modul de procurare al biletelor de metrou. Poti lua de la casa de bilete dar doar in moneda locala. Langa aceste case de bilete exista o serie de automate unde poti plati cu cardul sau cash dar tot in leva dar din pacate nu exista opțiunea sa achizitionezi mai multe bilete odata sau un bilet cu mai multe calatorii. Vrei 4 bilete, dai cu cardul de 4 ori sau bagi bani de 4 ori si iei doar unul cate unul si aparatul te umple de monezi la rest daca nu ai schimbat 🙂 Ar fi trebuit sa existe acolo o optiune sa apesi pe un buton si sa alegi cate bilete vrei. Biletul in momentul cand il cumparai era valabil doar 30 de minute sa treci de bariere, asa ca nu puteai sa pierzi timpul ca apoi trebuia cumparat altul 🙂

In oraș, nu prea am văzut vagabonzi si cersetori, orașul în mare parte este curat și aranjat cu bun gust. Este un oras vechi, simplu și are obiective turistice frumoase. In general, pe strada, oamenii vorbesc engleza sunt amabili si bucurosi sa te indrume sau sa te ajute iar cu romanii sunt destul de familiarizati pentru ca da, am auzit pe strada vorbindu-se limba noastra destul de des 🙂

Moneda este leva bulgara dar poți plăti și în euro, iar restul îți vor da în euro sau leva, depinde cum preferi. Din pacate plata cu cardul nu exista la magazinele mai mici sau cele de suveniruri, dar la magazinele mari, supermarketuri sau restaurante se poate plati cu cardul fara problme.

Va recomand sa mergetii și pe la magazine unde sunt săpunuri, parfumuri, diverse cosmetice si dulciuri cu aroma de trandafir, bulgarii fiind recunoascuti pentru diversitatea produselor bazate pe aceasta planta.

Cele mai importante de vizitat în Sofia sunt: catedrala Alexandr Nevski, muzeul National de Istorie, biserica Sfanta Sofia, biserica Sf. Nicolae, moscheea Banya Bashi, piata centrala, bulevardul Vitosha unde vati gasi multe magazine, amfiteatrul Serdica unde puteti gasi ruinele foarte bine conservate ale complexului Ulpia Serdica de origine romana, ruine descoperite când s-au făcut excavații pentru lucrările la metrou.

Ultima zi mi-am petrecut-o vizitand orasul medieval Veliko Tarnovo, fosta capitala a Imperiului Bulgar în secolele 12 și 13. Este un loc pitoresc cu o combinație de căsuțe mici și alei pietruite, scări ce te poartă prin oraș de pe un etaj pe altul desi in acest peisaj se amestecă și clădiri mari, prafuite de pe vremea perioadei comuniste. Aici veti gasi una dintre cele mai frumoase cetăți din Bulgaria si anume Cetatea Tsarevets o fortăreață impresionantă care vegheaza asupra orasului de multe secole, prima sa mentiune istorica datand din anul 1190. In interiorul cetatii, in cel mai inalt punct al sau se afla catedrala patriarhala „Înălțarea Domnului Hristos” care gazduieste niste fresce absolut impresionante pictate într-un stil modernist și ilustrează cele mai importante momente din perioada celui de-al doilea imperiu bulgar.

Va invit si pe voi sa vizitati aceste locuri minunate si accesibile cat mai curand! Veti fi impresionati, cu siguranta!

Urmariti:

Daca doresti sa-mi sustii activitatea, poti face donatii in conturile mele bancare, in contul de PayPal sau poti deveni abonat al canalului meu de Patreon
If you want to support my activity, you can make donations to my bank accounts, to my PayPal account or you can become a subscriber to my Patreon channel